torsdag 23 augusti 2012

Himmel över London

När Håkan Nessers Himmel över London fick negativ kritik mailade författaren recensenten och ifrågasatte om hon kunde läsa. Nu får nog jag lov att erkänna att jag kanske inte är så bra på att läsa. I alla fall var jag inte så bra på att lyssna på författaruppläsningen av Himmel över London. Uppläsningen i sig är det inget fel på, Nesser är en bra uppläsare och jag är en van ljudbokslyssnare. Men den här boken tycker jag inte är i klass med Nessers övriga (vilka jag tycker mycket om). De olika karaktärerna i berättelsen engagerar mig inte och handlingen känns ofta orealistisk. Kanske det kan bero på att det faktiskt inte är Nesser som skriver hela berättelsen...

9 kommentarer:

  1. Jag lyssnar också på Himmel över London nu och känner att snart måste de olika karaktärernas livsöden vävas samman, för jag får inget riktigt sammanhang. Som uppläsare är dock Nesser suverän!

    SvaraRadera
  2. Jag fick låna "Himmel över London" av svägerskan då jag var sjuk.Har tidigare läst Nessners många böcker, men den här var inte bra. Även om det var mysigt att höra hans röst.
    Han byggde i och för sig upp en viss förväntan i början, men sedan fick jag inget grepp om kakraktärerna och det ledde inte fram till någonting. Sedan börjar jag trötta på hans ordstaplande som återkommer i varje bok.
    Läser nu Anna Karenina, är imitten, men hinner nog inte läsa klart i augusti.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är lite avundsjuk på att du kommit så långt i Anna K.

      Radera
  3. Håller verkligen med dig angående den här boken! Den är ite alls i klass med hans övriga, tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Den är iallafall vansinnigt vacker, omslagsbilden :)

    SvaraRadera
  5. Jag får hålla med dig, det här var inte en av mina favoriter heller, fick inte den där "Nesser-känslan" när jag läste den.

    SvaraRadera