onsdag 1 augusti 2012

Min första småkrypsapp

Dottern och jag har blivit apptokiga och tänker recensera några av våra favoritappar på bloggen. Jag har i hög grad inspirerats av Pappas Appar och delar hans åsikter om våld, reklam, i-appköp och länkar till Facebook/Twitter. Inget av detta hör hemma i appar som riktas till barn. De appar vi skriver om har iPhone och/eller iPad som plattform, av den enkla anledningen att det är de pryttlar vi har. Nåja vi har ingen iPad än, men dottern sparar och fyller ju snart år...

Min första småkrypsapp är baserad på boken Min första småkrypsbok av Anja Baklien, en författare som har skrivit flera böcker om naturen. Jag har tidigare skrivit mycket positivt om Min första strandkantsbok och blev därför jätteglad när jag hittade småkrypsappen. Böcker som går ut på att hitta och samla passar såklart perfekt som appar.

Min första småkrypsapp handlar om att samla på olika småkryp och insekter. Appen innehåller 37 olika småkryp, beskrivna i text och bild. Texten innehåller både enklare och mer komplicerade faktauppgifter, är ofta lite klurigt formulerad och har ett tilltal som passar barn. De olika krypen är uppdelade i 5 familjer, med olika många småkryp i varje. "Uppgiften" är att gå ut i naturen, hitta och fotografera krypen. För varje småkryp man hittar får man poäng i form av smileys och och medaljer och när man samlat alla småkryp blir man en Småkrypsmästare. Eftersom jag saknar den intuitiva förståelse barn idag besitter när det gäller tekniska prylar tog det mig en stund att få ordning på hur man vänder på sidor, fotar och skriver dit texten.  Jag skyller på att iPhonen är ny... För dottern tycks det däremot vara självklart hur allt fungerar, hon behöver bara hjälp med att läsa.

Appens förstasida innehåller länkar till Småkrypen, till en hälsning från författaren, till en statussida och till information om appen. Appen är textbaserad och kräver att barnet kan läsa obehindrat eller att en vuxen är med. Appen passar nyfikna, naturintresserade barn från 4-årsåldern och uppåt, kanske är den som roligast när man kan hantera den själv (8-9 år). På sidan med appinformationen länkas till en sida som presenterar alla böckerna i serien Min första... Denna reklam drar inte ner mitt omdöme, eftersom man inte kan (råka) handla utan bara läsa om de andra böckerna. Kanhända påverkas jag dessutom av att jag helt enkelt tycker att böckerna är väldigt bra och förtjänar uppmärksamhet. Däremot påverkas mitt omdöme av att barnen uppmuntras att maila foton till familj och vänner. Jag vill absolut inte att dottern ska maila bilder på småkryp till alla i min kontaktbok. Är detta verkligen en nödvändig funktion?

Här kan ni se hur roligt man kan ha när man letar småkryp.



Sammantaget är Min första småkrypsapp en mycket prisvärd, underhållande app som uppmuntrar barn att utforska naturen. Betyg 4/5.

Text och foto: Anja Baklien och Bo Reichenberg
Utvecklad av Forma Books AB
Utgiven av B. Wahlströms bokförlag, 2012
Pris vid inläggets datum: 22 kr
Version 1.0.
Plattform: iPhone, iPod touch och iPad.
Köp i App Store.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar