måndag 8 oktober 2012

Det blir ingen svensk!

Nej, det var väl inte så många av oss som trodde det heller. Murakami eller Mo Yan tror de stora spelbolagen på. Själv läser jag Vitlöksballaderna av Mo Yan just nu för att vara förberedd. Och vare sig han får priset eller ej, är boken faktiskt bra. Men Mo Yan i alla ära, han är ingen kvinna från Afrika och det är faktiskt en sådan som ska få priset i år. Frågan är bara om det blir Assia Djebar eller Nawal El Saadawi? Ja, jag blir glad vilket som. På torsdag får vi veta.

5 kommentarer:

  1. Jag hoppas precis som du! Läser Djebar nu för att vara förberedd :)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag skrev också precis att det enda man kan vara säker på är att det i alla fall inte blir en svensk.:) Annars har jag inte en susning.

    SvaraRadera
  3. Murakami eller El Saadawi ligger högt på min önskelista, men jag brukar tyvärr sällan få rätt!

    SvaraRadera
  4. Murakami tror jag inte alls på trots att jag personligen gillat allt jag läst av honom. Läser El Saadawi nu så jag kan jubla lite extra på torsdag om hon får Nobelpriset.

    SvaraRadera
  5. Alltid lika svårt att gissa men jag tror inte på Murakami eller Mo Yan. Min gissning baseras helt och hållet på att dessa två författare tillhör samma stilart - magisk realism (även om deras författarskap inte går att jämföra i övrigt). Nu har vi redan haft flera Nobelpristagare av denna sort: Asturias (1967), Márquez (1982), Morrison (1993) och Grass (1999).

    SvaraRadera