lördag 17 november 2012

De hemlösa

Jag har äntligen tagit tag i den kinesiska läsutmaningen och läser nu De hemlösa av Yiyun Li. Ett 80-tal sidor in i boken är jag golvad. Det här är en ovanligt lättillgänglig berättelse om Kina och dess unika invånare. "I Yiyun Lis böcker blir Kinas gigantiska förändringar framställda ur ett individuellt, mänskligt perspektiv", skriver Björn Gunnarsson i GP. Och det är just det individuella "västerländska" perspektivet som gör det lätt för oss att ta till oss Yiyun Li. Hur mycket av det ursprungliga, mer geniunt kinesiska perspektivet man förlorar kan jag inte uttala mig om. Samtidigt som De hemlösa är lätt att ta till sig är dock handlingen ohygglig, som mamma till en dotter från Kina är vissa delar helt outhärdliga. Det här är därför en bok jag både längtar efter och bävar inför att läsa.

8 kommentarer:

  1. De hemlösa är verkligen en sån där bok som stannar kvar i minnet långt efter man har läst klart boken. Det kändes verkligen som att man kände personerna i boken och det var sorgligt när den tog slut. För den som har varit till Pekings Hutonger kommer också att känna igen stämningen. Jag har Be för mig i tusen år hemma av samma författare och njuter av en novell i taget. http://dorasbokprat.blogspot.se/2011/05/de-hemlosa-av-yiyun-li-var-helt.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här är en bok jag dels kommer att läsa under lång tid, dels kommer att bära med mig länge.

      Radera
  2. Interessant boktips - kjenner ikke til denne forfatteren. Leser gjerne litteratur fra Østen og få utvidet min litterære horisont : )

    SvaraRadera
  3. jag har läst Be för mig i Tusen år som är en mycket fin novellsamling. Den kan också rekommenderas!
    http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/2012/01/be-for-mig-i-tusen-ar-noveller-om-ett.html
    PS. Gästbloggar M läser just nu Mo Yan Big Breasts and Wide Hips och han är helt förtrollad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju läst om gästbloggare Ms beklagliga fascination av rumpor tidigare, men jag antar att han här kanske mer förtrollas av texten? ;)

      Radera
    2. Det får vi hoppas att det är texten som drar. Inte en enda jeanshäck i sikte!

      Radera
  4. Detta låter som något intressant!

    SvaraRadera