fredag 23 november 2012

Hitta Violet Park

Hitta Violet Park av Jenny Valentine, utgiven av Atrium Förlag, 2012

När jag skulle åka hem från Bokmässan stoppade en av de andra bokbloggarna på mig en bok som låg kvar i bloggambassadörernas rum. Jag hade inga stora förväntningar när jag började läsa, men så överraskad jag blev. Hitta Violet Park av Jenny Valentine visade sig vara en helt underbar tonårsbok som fick mig att både fnittra och snyfta under läsningen.

16-årige Lucas fascineras av en urna han av en slump upptäcker där den står undanstoppad på en hylla på en taxifirma. Av någon underlig orsak kan han inte sluta tänka på den som finns i urnan och till slut lyckas han få med sig urnan med den gamla damen Violet Park hem. Sökandet efter verklighetens Violet Park visar sig få mycket stor betydelse för Lucas när han upptäcker kopplingar mellan Violet Park och hans egen försvunna far.

Hitta Violet Park är en udda, mycket charmig berättelse om en killes sökande efter en försvunnen far och skapande av en egen identitet. Författaren har en fantastisk förmåga att skildra ungdomars livsvillkor och inre turbulens. Hon lyckas fånga tonårens röst exakt. Texten har ett humoristiskt tilltal även om innehållet är allvarligt, vilken gör boken mycket lättläst.

Sammantaget är Hitta Violet Park en unik berättelse som jag hoppas finner många läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar