lördag 15 december 2012

Kupé nr. 6

Kupé nr. 6 av Rosa Liksom, utgiven av Wahlström & Widstrand, 2012

En ung finsk student, kallad Flickan, reser med Transsibiriska järnvägen till Ulan Bator för att studera grottmålningar. På resan tvingas hon dela kupé med en vodkadrickande, gapig, medelålders ryss, kallad Mannen. Flickan kan inte undgå att lyssna till Mannen, som oavbrytet skrävlar om sina bravader och kvinnoerövringar, samtidigt som hon skissar i sitt block och funderar över sin havererade kärleksrelation. I många dagar och nätter pågår resandet i en trång kupé med stinkande toaletter i korridorer och ett monotont landskap. En ovanlig relation växer fram mellan detta omaka par.

Kupé nr. 6 är ett tidsdokument från en svunnen tid, en tid då många fantiserade om att resa med Transsibiriska järnvägen. Det är 80-tal och ännu består Sovjetunionen i all sin glans och all sin smuts. Den råbarkade mannen kan ses som en symbol för ett kontrastrikt land som innehåller fattigdom, utsatthet och solidaritet. Fördomar gestaltas med burlesk humor, kvinnor reduceras till "muttor" och det råa våldet är en del av vardagen. Den västerländska fickan observerar, förskräcks och förtjusas av Mannens vildhet.

Berättelsen växer fram genom Mannens röst och Flickans inre monologer och iakttagelser av omvärlden. Språket fångar läsarens uppmärksamhet med sitt obarmhärtiga dunkande mot rälsen, sin färgsprakande ordrikedom och smittande humor. Sammantaget är berättelsen absurd, roande och oroande.

Andra som läst är SvD, Annika Koldenius, Bokmania

5 kommentarer:

  1. Jag tyckte den var oväntat bra. Särskilt mgillade jag miljöskildringarna.

    SvaraRadera
  2. Jag har "Kupé nr 6" högt på min vill-läsa-lista och det där med att vilja åka med transsibiriska järnvägen känner jag till... fast nu känner jag mig för gammal och för bekväm för sådana strapatser (för ska man åka så ska det vara i hård klass!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också passerat stadiet då jag ville åka...

      Radera
  3. Har också precis läst den och gillade miljöbeskrivningarna, även om jag ofta behövde läsa om samma mening flera gånger. Tappade faktiskt lite lusten att åka Transsibiriska efter den här boken :) men då jag jobbar med resor bl.a. dit kan jag intyga att alla åldrar åker :)

    SvaraRadera