söndag 30 december 2012

Topplistan 2012


Här är slutligen årets topplista som består av en blandning av nytt och gammalt! Här finns inte mindre än fem Nobelpristagare, fem svenska författare, tre klassiker, två kinesiska romaner, en novell, en ungdomsbok och en deckare. De tre som berört mig mest och således på något sätt kan sägas vara topp tre är Agaat, Stål och Själamakerskan - alla utgivna i år.

Årets bästa
Quinnan och Dr Dreuf - Mare Kandre
Hundra år av ensamhet - Gabriel García Márquez
Agaat - Marlene van Niekerk
Min mors tystnad - Lizzie Doron
Själamakerskan - Michela Murgia
Möss och människor - John Steinbeck
Sågverksungen - Vibeke Olsson
Jellicoe Road - Melina Marchetta
Styckerskan från Lilla Burma - Håkan Nesser
Vitlöksballaderna - Mo Yan
De hemlösa - Yiyun Li
Stål - Silvia Avallone
Juloratoriet - Göran Tunström
En herrgårdssägen - Selma Lagerlöf
Pawana - J-M G Le Clézio

6 kommentarer:

  1. Agaat och Stål var två av mina favoriter i år också, men Själamakerskan har jag kvar att läsa. Bra tips!

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag har många av titlarna på min "att läsa"-lista. Den enda jag har läst är Möss och människor - en mycket bra bok för övrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, klassiker är ju just klassiker av en orsak - den är fantastisk :)

      Radera
  3. Utan att bli över mig förvånad så har vi många gemensamma favoriter. Beundrar dina lite äldre titlar. jag hamnar lätt bara i nyutgivet. Synd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag är gymt avundsjuk på mängden du hinner läsa!

      Radera