fredag 18 januari 2013

Candide

Nu har jag för fjärde gången läst/lyssnat på Candide av Voltaire. Och det kan nog tänkas bli några gånger till, jag gillar verkligen den här burleska humorn. Den här gången läste jag den som kurslitteratur, så det kan tänkas att det kommer ett mer "studerat" inlägg om boken senare. Candide är en satirisk pikareskroman, utgiven första gången 1759. Den driver med tanken att vi lever i den bästa av världar och betonar att man endast kan nå framgång genom hårt arbete. Detta är en av upplysningens stora romaner, som innehåller svidande kritik mot klassamhället och kyrkan.

4 kommentarer:

  1. Minns att jag tyckte väldigt bra om den när jag läste litt.vet 2002 :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar också den här boken och den är en av få böcker som jag har läst flera gånger!

    SvaraRadera
  3. Ja, den är ju verkligen speciell och dessutom lättläst.

    SvaraRadera