söndag 6 januari 2013

Gedingate och en Klassikerutmaning

Diskussionerna om Gedingate (alltså att Jessica Gedin i På Spåret berättat att hon inte läst Selma Lagerlöf) går varma i etern. Om ni vill ta del av den finns inlägg hos Annika Koldenius, Bokhora, enligt O, Bernur. Diskussionerna tippar åt alla håll och kanter, men många tycks åtminstone vara överens om att det är viktigt att läsa klassiker. Jag tänker inte fortsätta diskussionen här, däremot ser jag ett skriande behov av att tidigarelägga den inplanerade sommaraktiviteten - att läsa klassiker. Vi läste ju klassiker tillsammans förra sommaren då ett 40-tal bloggar var med och vi läste sammanlagt mer än 70 klassiker.

Varför ska man då läsa klassiker, en del av dem är ju urtrista? Ja, en del är tröga och trista, men kan ändå lära oss en del om hur det är att vara människa. Men framför allt är många klassiker fantastiskt bra och i dessa förenas nytta med nöje vid läsningen. På min absoluta favoritlista finns en hel del böcker som kan kallas klassiker. Och de finns inte med på listan för att den ska se snobbig och tjusig ut, utan för att böcker som Mina drömmars stad och Jerusalem faktiskt är helt underbara.

Eftersom jag älskar att göra listor har jag dessutom gjort en 100-lista över klassiker jag vill läsa. Min lista innehåller mycket litteratur från mer formella listor, men en del män fått maka på sig till förmån för kvinnor och en del utomeuropeisk litteratur har trängt sig in. Det är ju så med en del av oss bokbloggare att vi älskar listor och statistik, det betyder inte att vi läser för att kunna bocka av på listor och känna oss duktiga. Att planera läsningen är bara ytterligare ett sätt att relatera till sin läsning.

Härmed vill jag inbjuda alla bokbloggar, inklusive Babelbloggen så klart ;) och andra läsare att tillsammans med mig läsa lite klassiker under vintern/våren. Vi rivstartar direkt och håller på till sista april. På fyra månader borde vi väl hinna läsa en del. Jag skriver ett inlägg i slutet av varje månad och ber er kommentera med länkar till det ni läst. Vill ni vara med och läsa klassiker - varmt välkomna! Svara i kommentarerna och tipsa gärna om klassiker ni gillar.

53 kommentarer:

  1. Jag hänger på :) Ska i alla fall försöka läsa en åtminstone!

    SvaraRadera
  2. Bra initiativ Lyran! Jag är inte säker på att jag hänger på just den här gången men alla tillfällen för att puffa för läsning gillas! Jag planerar just ett läsprojekt där de klassiska barn och ungdomsböckerna skall läsas. Eleverna läser Maj Bylocks bearbetningar och jag ska läsa ur Tom Sawyer högt. Men innan dess Tove Janssons Trollvinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle inte din högläsning räknas som klassikerläsning?

      Radera
    2. Jo det är klart. Jag skriver sällan om det jag läser med eleverna och "räknar" liksom inte de titlarna men det är sant. Jag hänger på med barn och ungdomsklassiker då!

      Radera
  3. Jag hänger absolut på. Hade ändå planer på att läsa lite klassiker i år.

    SvaraRadera
  4. OM det inte vore för att jag lagt ner det här med läsutmananingar skulle jag hänga på. Mer klassikerläsning åt folket!

    SvaraRadera
  5. Jag är med. Hade ändå tänkt ägna februari månad åt Anna Kareinina (lär ta sin tid) så det passar bra. Även Oliver Twist och 1984 står och väntar på sin tur i hyllan.

    SvaraRadera
  6. Jag har själv satt upp målet att läsa fem klassiker i år så det här passar ju bra! Men problemet jag har är väl att jag inte ens vet vad som räknas som en klassiker.. Får kolla in din lista på 100 och hoppas att det ger mig inspiration ;)

    SvaraRadera
  7. Öhhhh, nya året är bara sex dagar gammalt och redan är jag på väg att bryta ett nyårslöfte,nämligen att inte ge mig in i fler utmaningar, MEN nu fresterska där, klassiker kan jag inte motstå. Alltså är jag med.

    SvaraRadera
  8. Hänger självklart på, med ett nyårslöfte om mer kvalité i läsningen känns det helt rätt. Har redan påbörjat Anna Karenina och hoppas hinna med Vilhelm Moberg, Fogelström och Steinbeck under våren.

    SvaraRadera
  9. Det gick ju hyfsat i somras och några klassiker kan det säkert bli nu också. Selma kanske?

    SvaraRadera
  10. Eg tenker stadig at eg skal lese fleire klassikarar, så eg forsøker også å henge med. Dette er jo ei utfordring som legg få føringar på kva ein faktisk skal lese, utover at det er klassikarar. That suits me fine!

    SvaraRadera
  11. Jag är på, jag har några klassiker på min boktolva så då slår jag två flugor i en smäll ;)

    SvaraRadera
  12. Nyttigt att läsa klassiker. Jag hänger på om jag får boktok som jag är!

    SvaraRadera
  13. Ska försöka hänga på här med åtminstonne 1... klassiker är inte min starka sida fast maken tjötar ihjäl sig om dom så om inte annat för att göra honom glad ;)

    SvaraRadera
  14. Hänger nog på... Åtminstone med en.

    SvaraRadera
  15. Ska försöka att beta av en klassiker. Förra året läste jag Den allvarsamma leken av Söderberg och blev förvånad över hur bra den var. Jag ska fundera ut vilken jag ska läsa i din klassikerutmaning

    SvaraRadera
  16. Jag läste flera klassiker under 2012 (Den gamle och havet, Onkel Toms stuga, Röda Rummet, Chefen fru Ingeborg, Aniara, Fänrik Ståls sägner) utan att veta att det fanns en utmaning, så jag är gärna med :)

    SvaraRadera
  17. Ska försöka hänga på har iaf delat på min blogg så får vi se om jag lyckas lägga vantarna på någon klassiker när jag är på biblioteket nästa gång.

    SvaraRadera
  18. Jag har bestämt att läsa i alla fall tre, bland annat denna; Mästaren och Margarita är en roman av Michail Bulgakov.

    SvaraRadera
  19. Jag är med! Jag har inte helt bestämt mig än, inte mer än att Dr Jekyll och Mr Hyde blir först ut. Sedan blir det kanske två Jane Austen, det beror på om det blir Austen-tema i bokcirkeln eller inte. Om inte, så blir det Brott och straff. Dock så kommer jag inte att läsa ut böckerna om jag inte gillar dem. Jag har lovat mig själv att inte tvinga mig att traggla igenom tråkiga böcker, bara för att de är såna som man ska ha läst. Gruvstrejken och Bröderna Karamazov tog mig till exempel inte igenom, de fann jag tråkiga.

    Min favoritklassiker är Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Den är fantastisk, och för att vara en klassiker är den väldigt lättläst.

    SvaraRadera
  20. Eftersom det i vilket fall som helst ligger ett gäng klassiker och väntar på sin tur samtidigt som reservationslistan med nya böcker är kort på biblioteket så låter det här som en perfekt utmaning.

    Jag är väldigt förrjust i både Jane Austen och Vilhelm Moberg

    SvaraRadera
  21. Jag har också en hög klassiker som ligger och väntar på mig så jag hakar på. Har inte bestämt mig för vilka jag ska läsa ännu dock.

    SvaraRadera
  22. Jag är på och har min lista färdig, dvs resterna från sommarens misslyckade utmaning!

    SvaraRadera
  23. Jag hänger på. Jag känner dock inte för att göra en lista utan jag går lite efter vad jag känner för efterhand. Här är mitt inlägg om utmaningen: http://jenny.jennytranslation.com/2013/01/08/lyrans-nya-klassikerutmaning/

    SvaraRadera
  24. Kul, älskar klassiker och tänkte passa på att läsa Madame Bovary nu i jan ihop med Lundströms radiocirkel. Jag hänger på!

    SvaraRadera
  25. Jag fortsätter denna vårvinter med Laxness -Den ljusa mön.

    http://bocker-emellan.blogspot.se/2013/01/klassikerutmaning-igen.html

    SvaraRadera
  26. Jeg slenger meg med, i hvert fall skal jeg forsøke. Har akkurat begynt på James Baldwins Go Tell it on the Mountain, den må vel kunne regnes som en klassiker selv om det ikke er Baldwins mest berømte bok?

    SvaraRadera
  27. Jag tipsade om den här utmaningen i ett inlägg jag skrev häromdagen om klassiker som lyxläsning. Tänkte att du kanske ville veta. :)

    SvaraRadera
  28. Eg er med på denne! Eg har allereie eit mål om å lese fleire av klassikarane eg har ståande i hylla mi og held for tida på med Kjærlighet i koleraens tid.

    SvaraRadera
  29. Jag hänger oxå på. Här är mitt inlägg:http://cinnamonbooks.wordpress.com/2013/01/12/lyrans-100-lista-over-klassiker/

    Mina favoriter är Austens Pride and prejudice & Sense and Sensibility. Sen tycker jag om Öster om Eden av John Steinbeck (som inte är med på listan) och Utvandrarserien av Moberg, Dracula av Bram Stoker, Jane Eyre av Charlotte Brontë, Den store Gatsby av F.Scott Fitzgerald. Men jag tyckte inte om Svindlande höjder av Emily Brontë, Älskaren av Margurite Duras eller Andarnas hus av Isabelle Allende.

    SvaraRadera
  30. jag hänger med denna gången också. kanske hinner jag inte en klassiker per månad, men ett par stycken kan det nog bli. klassiker är alltid lika intressant

    SvaraRadera
  31. Jag får se hur om den stundande bebisen sätter käppar i hjulen här men intensivläser Den Gudomliga Komedin och har nu avverkat Helvetet. "Bara" Skärselden och Paradiset kvar!

    SvaraRadera
  32. Tack vare din inspiration har jag läst årets första klassiker. Går det bra att jag rapporterar här?
    http://mimmimarie.blogspot.se/2013/01/arets-forsta-klassiker.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Det är bättre att lämna sina länkar i det inlägg jag skriver i slutet av månaden och ber om dem. Då är risken mindre att jag missar någon.

      Radera
  33. Jag ska såklart vara med! Det kan ge mig en spark i baken :)

    SvaraRadera
  34. Vd roligt, jag hänger på :)

    SvaraRadera
  35. Jeg leser også en klassiker for tiden, og har planer om fler, så da slenger jeg meg med på denne utfordringen siden den passet så godt! :)

    SvaraRadera
  36. Vad roligt! Jag vill också vara med och läsa.

    SvaraRadera
  37. Du må tro jag kämpat emot den här utmaningen, jag har så mycket annat att läsa tycker jag.

    Men

    Jag hänger med och kommer att läsa 1-2 klassiker, vilka vet jag inte.....jag hämtar inspiration från sommarlistan här hos dig tror jag.......

    SvaraRadera
  38. Här är mitt blogginlägg

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2013/01/23/9358220-klassikerutmaning-kunde-inte-sta-emot/

    SvaraRadera
  39. Jag hänger också med och läser klassiker iår!

    SvaraRadera
  40. oj då, jag har visst redan läst två moderna klassiker!

    http://mrscalloway.blogspot.se/2013/01/forintelsens-minnesdag.html

    http://mrscalloway.blogspot.se/2013/01/katrina-pa-klinten.html

    SvaraRadera
  41. Insåg att min kommentar från förra veckan verkar ha kommit bort :) jag vill också hänga på!

    SvaraRadera
  42. Jag anmäler mig till utmaningen! Visst har vi flera månader på oss. I alla fall har jag många som jag skuille läst förra sommaren men inte hann med.

    SvaraRadera
  43. Jag änmäler mig också till utmaningen. Jag har bestämt att ta mig igenom Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt och är nu inne i andra delen. Jag har hittills två läsupplevelser på min blogg. Jag ämnar skriva fler allteftersom läsandet fortgår ... men det går inte fort!

    SvaraRadera
  44. Jag har varit duktig och tagit mig igenom Herman Hesses Stäppvargen.
    http://mimmimarie.blogspot.se/2013/02/hermann-hesse-stappvargen.html

    SvaraRadera
  45. Kompletterar med länken: 5. http://kajsastina.blogspot.se/search/label/klassikerutmaning

    SvaraRadera
  46. En Selma platsar väl alltid i Klassikerutmaningen.
    http://mimmimarie.blogspot.se/2013/03/en-smak-av-selma.html

    SvaraRadera