tisdag 9 juli 2013

Litteraturlista Jorden Runt IV

Vad tror ni om den här litteraturlistan? Jag har tänkt starta en ny Jorden Runt-utmaning till hösten där vi tillsammans läser en eller flera böcker från olika världsdelar. Jag har försökt bland nytt och gammalt, lättläst och lite mer krävande, tjockt och tunt så att det förhoppningsvis ska finnas något för alla i varje världsdel. Har ni lust att hänga med?

Europa
Andrej Platonov - Lyckliga Moskva (Ryssland)
Silvia Avallone - Stål - (Italien)
Astrid Rosenfeld - Adams arv (Tyskland)
Hilary Mantel - Wolf Hall (England)
Jean-Marie Gustave Le Clézio - Pawana (Frankrike)

Afrika
Elieshi Lema - Bränd jord - (Tanzania)
Calixthe Beyala - Ännu talar träden (Kamerun)
Ngũgĩ wa Thiong'o - En blomma av blod (Kenya)
Lina Ben Mhenni - Tunisian girl : en bloggares berättelse om den arabiska våren (Tunisien)
Kopano Matlwa - Coconut (Sydafrika)

Asien
Susan Abulhawa - Morgon i Jenin (Palestina)
Zeina Abirached - Svalornas lek: Dö, Resa, Återvända - (Libanon)
Mo Yan - Vitlöksballaderna - (Kina)
Kim Thúy - Mãn (Vietnam)
Atiq Rahimi - Jord och aska (Afghanistan)

Oceanien
Thomas Keneally - The Daughters of Mars
Shaun Tan - Ankomsten
Melina Marchetta - Jellicoe Road
Australien berättar : drömtidens framtid : nitton noveller
Katerine Mansfield - Den nya Isabel (Nya Zealand)

Amerika
Neil Gaiman - Coraline (USA)
F Scott Fitzgerald - Det sällsamma fallet Benjamin Button (USA)
Sylvia Plath - Glaskupan (USA)
Machado de Assis - Vansinnesläkaren (Brasilien)
Jorge Luis Borges - Fiktioner (Argentina)

10 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé! Skulle vara kul att försöka anta den utmaningen! :)

    SvaraRadera
  2. Det här prioriterar jag upp på en gång såklart!

    Många som jag inte läst faktiskt.

    Du får väl återkomma om reglerna! :-)

    SvaraRadera
  3. Kanske det kanske! Det är ju en kul lista...

    SvaraRadera
  4. Kul att ni vill vara med, jag återkommer med "regler" lite senare. Det verkar väl lagom att köra igång i september.

    SvaraRadera
  5. Jag är gärna med på utmaningen! Jättekul att du tar upp den igen, "Jorden runt..." innebär så många böcker som jag aldrig läst och så mycket från länder jag knappt läst något från, vilket är spännande i sig! Dessutom finns det ett par böcker på listan du gjort som jag velat läsa ganska länge nu men inte tagit mig för, som Jellicoe Road och Det sällsamma fallet Benjamin Button.

    SvaraRadera
  6. Låter som en rolig utmaning.Många intressanta titlar! Tror att det finns stor chans att upptäcka nya författare från andra länder.
    Jag är gärna med utmaningen. Det blir min första :)

    SvaraRadera
  7. Håller på med Wolf Hall i detta nu men det går sjukt långsamt...

    SvaraRadera
  8. Härlig lista! Jag har läst 12 av titlarna redan men jag är självklart på ändå. Det ska bli riktigt skoj att resa tillsammans igen!
    PS. Jag har otroligt svårt att kommentera på bloggen via mobilen och paddan, därför blir det en kommentar nu och då när jag sitter vid dator...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckas inte heller kommentera från mobil eller padda, men nu är jag tillbaka vid datorn och definitivt sugen på att resa. Nöjd med att ha läst en del av böckerna så att jag kan känna mig lagom pressad!

      Radera
    2. Har ni provat att kommentera de senaste dagarna? Har tagit bort verifieringen för jag trodde att det var den som ställde till det.

      Radera