fredag 24 januari 2014

Coraline - Jorden Runt IV

Neil Gaiman - Coraline

Nu har jag allt verkligen fuskat i min egen utmaning - jag har nämligen inte läst boken, jag har sett filmen. Dottern ville absolut se filmen när den gick på TV så vi tittade tillsammans. Och vi tyckte båda två att den var riktigt ruskig! Filmen handlar om den lilla flickan Coraline som flyttar in i ett förfallet hus tillsammans med sin mamma och pappa. Båda föräldrarna är upptagna av sina karriärer och hinner vare sig laga goda middagar, leka eller ens lyssna på Coraline. I huset bor även några andra familjer som verkar mycket underliga. En natt hittar Coraline en liten dörr som leder till en parallell värld. Där är mamman - den andra mamman - en riktig bullmamma och pappan planterar den vackraste trädgård man kan tänka sig. Men är verkligen allting så bra som det verkar på den andra sidan? Varför har de knappar som ögon? Och kan man gå hem när man vill?

Den här filmen var som sagt otroligt spännande, både för mamman och 8-åringen. Särskilt otäckt tyckte dottern att det var när Coraline inte kunde hitta sin riktiga mamma och pappa. Animeringarna är barnsliga på ett skräckinjagande sätt, här finns inget gulligullande och tillrättalagda miljöer. Filmen har egentligen åldersgräns 11 år och det finns fog för denna. Dottern skulle inte få se filmen själv.



3 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar Coraline! Både boken och filmen faktiskt. :) Längtar tills Edwin blir några år äldre så vi kan läsa den och se filmen.

    SvaraRadera
  2. Blev inte överväldigad när jag läste den här, men funderar ändå på att leta upp den igen som möjlig högläsningsbok för klassen. Skiljer sig en del från det jag brukar läsa :)

    SvaraRadera
  3. Denna har jag precis lånat från biblioteket. Kom inte ihåg att även denna var med i månadens världsdel, så ja kanske försöker hinna med även denna!

    SvaraRadera