tisdag 9 september 2014

Nobelspekulationer

 
Så här ser Unibets oddslista ut för närvarande. De flesta namnen tycks vara samma som föregående år. Jag tjatar ju varje år om att jag vill ha fler kvinnor och fler afrikaner bland pristagarna. Av de 31 på listan har jag läst 15. Mina favoriter är Ngũgĩ wa Thiong'o, Assia Djebar, Nuruddin Farah (ja det ska bli afrikanskt i år!). Om det blir en vit man igen håller jag en tumme för Amos Oz. Om det blir någon jag inte läst hoppas jag på Aleksijevitj, för jag har länge tänkt läsa hennes Kriget har inget kvinnligt ansikte. Om det blir Thiong'o har jag lovat mig själv att jag får köpa de årets supersnygga utgåvor av hans romaner.

Vem hoppas ni på?

Ngũgĩ wa Thiong'o 5.00
Haruki Murakami 6.00
Assia Djebar 8.00
Joyce Carol Oates 8.00
Adonis 15.00
Bei Dao 15.00
Philip Roth 15.00
Svetlana Aleksijevitj 15.00
Amos Oz 20.00
Antonio Lobo Antunes 20.00
Don De Lillo 20.00
Milan Kundera 20.00
Don Paterson 25.00
Ko Un 25.00
Margaret Atwood 25.00
Thomas Pynchon 25.00
William Trevor 25.00
Cormac McCarthy 30.00
Jon Fosse 30.00
Mircea Cartarescu 30.00
Nurrudin Farah 30.00
Dacia Maraini 40.00
Javier Marías 40.00
Salman Rushdie 40.00
Tom Stoppard 40.00
Umberto Eco 40.00
Bob Dylan 50.00
Cees Nooteboom 50.00
Colm Toibin 50.00
John Le Carre 50.00
Peter Handke 50.00

10 kommentarer:

  1. Jag hoppas på en poet (men det lär det inte bli). Ko Un eller varför inte Adam Zagajewski.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ko Un har jag läst och tyckt om, men Zagajewski har jag inte kommit till än.

      Radera
    2. Två bra poeter! Les Murray är bra också, verkar vansinnigt osympatisk, men dikterna är fina. Mansgrisar har ju fått priset förr. ;)

      Radera
    3. Ja, mansgriseri tycks vara meriterande.

      Radera
  2. I år känns det nästan helt omöjligt att spekulera. En dramatiker kanske? Eller kanske, kanske Marysa Conde? Det hade varit oerhört roligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maryse Condé skulle jag också gärna se som pristagare.

      Radera
  3. Måste läsa ut boken jag påbörjade av Ngũgĩ wa Thiong'o och den jag påbörjat av Nawal El Saadawi. Annars hoppas jag på Assia Djebar mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag håller ju alltid mest på Djebar.

      Radera
  4. Joyce Carol Oates kanske, men med tanke på att det blev en nordamerikansk kvinna i fjol är det kanske inte troligt att hon får det i år i alla fall :)

    SvaraRadera