fredag 6 februari 2015

Uppdaterad 100-lista över svenska författare/texter

Jag håller på att uppdatera en del av mina listor, dels upptäcker jag fler författare, dels kommer det mycket nytt. Aldrig får jag med alla på en 100-lista ... Låna gärna och fyll i om ni har lust. Och påpeka gärna alla jag missat ;) OBS! Jag har med en del finlandssvenska författare på listan, ingen kränkning av Finland avsedd!

Hur många har du läst?

Fetstila titel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren - fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om boken/författaren
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

(Jag kursiverar inte de jag vill läsa eftersom jag sannolikt vill läsa alla.)

1. Lars Ahlin De sotarna! De sotarna!
2. John Ajvide Lindqvist – Låt den rätte komma in
3. Susanna Alakoski Svinalängorna
4. Inger Alfvén – s/y Glädjen
5. Carl Jonas Love Almqvist – Det går an
6. Lena Andersson Var det bra så?
7. Stina Aronson – Hitom himlen
8. Majgull Axelsson Aprilhäxan
9. Tomas Bannerhed Korparna
10. Victoria Benedictson Pengar
11. Frans G. Bengtsson – Röde Orm
12. Hjalmar Bergman – Markurells i Wadköping
13. Elin Boardy – Allt som återstår
14. Karin Boye Kallocain
15. Fredrika Bremer Hertha
16. Carina Burman Kärleksroman
17. Stig Claesson Henrietta ska du också glömma
18. Sigrid Combüchen Spill
19. Stig Dagerman – Vårt behov av tröst
20. Sven Delblanc – Samuels bok
21. Inger Edelfeldt – Kamalas bok
22. Cordelia Edvardson – Bränt barn söker sig till elden
36. Maja Ekelöf Rapport från en skurhink
24. Kerstin Ekman – Händelser vid vatten
25. P.O. Enquist – Kapten Nemos bibliotek
26. Monika Fagerholm Den amerikanska flickan
27. Christine Falkenland Öde
28. Aris Fioretos Den siste greken
29. Emilie Flygare-Carlén – Rosen på Tistelön
30. Torbjörn Flykt Underdog
31. Per Anders Fogelström – Mina drömmars stad
32. Marianne Fredriksson – Simon och ekarna
33. Jan Fridegård – Trägudars land
34. Jonas Gardell – Torka aldrig tårar utan handskar
35. Beate Grimsrud - En dåre fri
36. Jan Guillou – Brobyggarna
37. Hjalmar Gullberg Dödsmask och lustgård
38. Lars Gustafsson Fru Sorgedahls vackra vita armar
39. Verner von Heidenstam Karolinerna
40. Helena Henschen – Hon älskade
41. Madeleine Hésserus Staden utan kvinnor
42. Eija Hetekivi Olsson - Ingenbarnsland
43. Ulla Isaksson – De två saliga
44. Tove Jansson Sent i november
45. P.C. Jersild – Barnens ö
46. Elsie Johansson Glasfåglarna
47. Kjell Johansson Huset vid Flon
48. Eyvind Johnson – Strändernas svall
49. Jenny Jägerfeld – Här ligger jag och blöder
50. Theodor Kallifatides Vänner och älskare
51. Mare Kandre Aliide, Aliide
52. Jonas Hassen Khemiri – Ett öga rött
53. Sofie von Knorring Illusionerna
54. Agnes von Krusenstjerna – Porten vid Johannes
55. Willy Kyrklund Polyfem förvandlad
56. Pär Lagerkvist Dvärgen
57. Selma Lagerlöf Jerusalem
58. Ola Larsmo Jag vill inte tjäna
59. Sara Lidman – Bära mistel
60. Åsa Linderborg Mig äger ingen
61. Torgny Lindgren – Ormens väg på hälleberget
62. Ivar Lo-Johansson Kungsgatan
63. Lotta Lotass – skymning:gryning
64. Martina Lowden Allt
65. Kristian Lundberg Yarden
66. Lotta Lundberg Timme Noll
67. Maja Lundgren Myggor och tigrar
68. Mathilda Malling/Stella Kleve – Berta Funcke
69. Bodil Malmsten – Nästa som rör mig
70. Henning Mankell – Kinesen
71. Harry Martinson – Nässlorna blomma
72. Moa Martinson – Mor gifter sig
73. Vilhelm Moberg Utvandrarna
74. Håkan Nesser Kim Novak badade inte i Genesarets sjö
75. Fritiof Nilsson Piraten – Bokhandlaren som slutade bada
76. Ola Nilsson Isidor och Paula
77. Bengt Ohlsson Gregorius
78. Vibeke Olsson – Molnfri bombnatt
79. Agneta Pleijel Kungens komediant
80. Björn Ranelid Mästaren
81. Göran Rosenberg Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
82. Viktor Rydberg Singoalla
83. Niklas Rådström Absint
84. Kristina Sandberg – Att föda ett barn
85. Maria Sandel Droppar i folkhavet
86. Steve Sem-Sandberg De fattiga i Łódź
87. Birgitta Stenberg – Alla Vilda
88. Sara Stridsberg Drömfakulteten
89. August Strindberg – Röda rummet
90. Gun-Britt Sundström Maken
91. Hjalmar Söderberg – Doktor Glas
92. Kerstin Thorvall – När man skjuter arbetare
93. Aino Trosell En gränslös kärlekshistoria
94. Birgitta Trotzig Dykungens dotter
95. Göran Tunström Juloratoriet
96. Carl-Johan Vallgren – Den vidunderliga kärlekens historia
97. Kjell Westö – Hägring 38
98. Elin Wägner Pennskaftet
99. Tore Zetterholm – Gudarnas tystnad
100. Klas Östergren Gentlemen

Lästa böcker: 67
Lästa författare: 73

2 kommentarer:

  1. 28 böcker och 50 författare
    http://dengladaforsokskaninen.blogspot.se/2015/02/uppdaterad-100-lista-over-svenska.html

    SvaraRadera
  2. Kul! Lånade listan o fyllde i. Kan komma att bli användbar för mig :)
    http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/02/last-oavslutad-vill-lasa-vill-inte-lasa.html

    SvaraRadera